Παιδί και παραμύθια

Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Παιδί και παραμύθια Παιδί 0-3 ετών

paidi-paramithi

Παιδί και παραμύθια. Η γοητεία του παραμυθιού για το παιδί και η αξία του σαν εργαλείο μάθησης και γνώσης είναι αδιαμφησβήτητο. Γι” αυτό το παραμύθι και η ανάγνωσή του πρέπει να είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του καθημερινού μας προγράμματος. Τα παραμύθια παραδοσιακά ξεκινούν με το υποσχόμενο «Μια φορά και έναν καιρό» και τελειώνουν με το αισιόδοξο «Έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα». Επίσης, η ανάγνωση ιστοριών πριν από τον ύπνο ενισχύει την κατανόηση της γλώσσας.  Ρωτήσαμε τον κ. Γιαννακόπουλο Δημήτρη ειδικό Λογοπαιδικό των κέντρων “Λογος και Γραφή” να μας πει  “Πως να διαβάζουμε παραμύθια στα παιδιά μας” έτσι ώστε να πετύχουμε την καλύτερη άρθρωση του λόγου και επικοινωνία από μικρή ηλικία.

Πείτε παραμύθια στο παιδί. 

Από τον 18ο μήνα της ηλικίας τους τα παιδιά απολαμβάνουν τα παραμύθια. Απολαμβάνουν περισσότερο τα παραμύθια που λέγονται με παραστατικότητα και έντονες χειρονομίες. Τα παραμύθια πρέπει να είναι σύντομα, ζωντανά και ειδικού ενδιαφέροντος για το παιδί. Το ενδιαφέρον μεγεθύνεται όταν τοποθετηθεί το ίδιο το παιδί μέσα στην ιστορία. Μπορούμε να εμπλουτίσουμε τα παραμύθια χρησιμοποιώντας αντικείμενα, εικόνες ή ακόμα και να τα ενσαρκώσουμε. Σε αυτήν την ηλικία είναι πιο αποτελεσματική η αφήγηση παρά η ανάγνωση μιας ιστορίας. Πρέπει να τηρούμε τις βασικές αρχές της σωστής ομιλίας, δηλαδή να μιλάμε αργά, καθαρά, με καλό τονισμό, σωστή διατύπωση και δυνατή φωνή. Στα παιδιά κάτω των τριών ή τεσσάρων ετών, μια ιστορία την ημέρα βοηθάει στην ενίσχυση της επικοινωνίας και την πρόληψη μιας διαταραχής στην επικοινωνία.

Διαβάστε μεγαλόφωνα στο παιδί

Η μεγαλόφωνη ανάγνωση μπορεί να βοηθήσει πολύ ένα παιδί εάν γίνει με ενθουσιασμό και από προσεκτικά επιλεγμένα βιβλία. Τα περισσότερα παιδιά την απολαμβάνουν όταν γίνεται με πολλές χειρονομίες και αλλαγές στον τόνο της φωνής. Η μεγαλόφωνη ανάγνωση δεν παρέχει απλά ένα καλό επικοινωνιακό πρότυπο, αλλά βοηθάει και στην ανάπτυξη των λεκτικών και ακροαστικών δεξιοτήτων. Τα βιβλία πρέπει να επιλέγονται ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού. Οι εικόνες είναι προτιμότερο να είναι μεγάλες και με ζωηρά χρώματα, ενώ καλό είναι να μην υπάρχουν περισσότερες από τρεις ή τέσσερις σειρές κειμένου ανά σελίδα. Το ενδιαφέρον των παιδιών συνήθως εστιάζεται σε ιστορίες με παιδιά και ζώα. Εφαρμόστε τις βασικές αρχές της σωστής ομιλίας, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνετε στην επιλογή του βιβλίου, την ώρα που γίνεται η ανάγνωση και τη θέση του βιβλίου και του παιδιού κατά την ανάγνωση. Μπορείτε να διαβάζετε σε δύο ή τρία παιδιά ταυτόχρονα. Η ανάγνωση πρέπει να γίνεται χωρίς διακοπή, σε προκαθορισμένο χρόνο, και τουλάχιστον μια φορά τη μέρα. Η διαδικασία ανάγνωσης στο παιδί τονίζει τη σημασία του διαβάσματος  και αναπτύσσει την εκτίμηση του παιδιού για το διάβασμα.

Δώστε στο παιδί ένα περιοδικό ή ένα βιβλίο με φωτογραφίες.

Κοιτάζοντας ένα τέτοιο περιοδικό ή βιβλίο το παιδί θα ξεκινήσει «μονολόγους» με φωνοποιήσεις ή και λέξεις. Μπορεί να ονοματίζει κάποιες από τις εικόνες που έχει ξεχωρίσει. Ακόμη, όμως, και να μην φωνοποιεί, εξασκεί την κίνηση του ξεφυλλίζοντας, ενώ αποκοιμίζει πλούσιες οπτικές εμπειρίες. Εάν πρόκειται για παλιό περιοδικό, μπορούμε να επιτρέψουμε το σκίσιμο κάποιων σελίδων.

ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ:

Π. Ράλλη 232, Νίκαια, Αθήνα, τηλ: 210 4900666