2 παιχνίδια που βοηθούν στη γλωσσική ανάπτυξη

Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο 2 παιχνίδια που βοηθούν στη γλωσσική ανάπτυξη Παιδί 0-3 ετών

Παιδί και παιχνίδι

Παίξτε παιχνίδια που τονίζουν βασικές λέξεις – κλειδιά. Γενικά, το παιχνίδι αποτελεί κίνητρο για τα παιδιά.Το απολαμβάνουν, ειδικά όταν συμμετέχουν ενήλικες. Καμιά φορά τα παιχνίδια πρέπει να παίζονται, όχι για να βοηθηθεί η επικοινωνία του παιδιού, αλλά απλά για να επαναποκτηθεί το ενδιαφέρον του παιδιού. Κάποια παιχνίδια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκμάθηση του βασικού λεξιλογίου. Επινοήστε ή τροποποιήστε το  παιχνίδι έτσι ώστε το παιδί να έχει την ευκαιρία να ακούσει μια λέξη κατ΄ επανάληψη. Για παράδειγμα, χτίζοντας ένα πύργο με τουβλάκια με το παιδί, πριν τοποθετήσει ο καθένας το τουβλάκι με τη σειρά του, θα πρέπει να στριφογυρίσει μια μπάλα. Εδώ θα μπορούσατε να πείτε τη λέξη «μπάλα» ή «πάρε μπάλα» ενώ δίνετε τη μπάλα στο παιδί, ή να την κρατήσετε μέχρι το παιδί να πει «μπάλα». Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνετε στο παιδί τη λέξη «μπάλα», ενώ παίζετε ένα παιχνίδι. Εάν μπορείτε, επιλέξτε ένα λιγότερο χρονοβόρο παιχνίδι. Για παράδειγμα, η σβούρα είναι πιο σύντομη από ένα παιχνίδι που απαιτεί συγκέντρωση.

Παίξτε παιχνίδια που τονίζουν βασικές λέξεις κλειδιά

Ονοματίζεται τα αντικείμενα.

Παιδι

Ονοματίζετε τα αντικείμενα.  Η αρχική κατάκτηση του λόγου σε εκφραστικά και αντιληπτικό επίπεδο γίνεται μέσα από τη διαδικασία ονομασίας διαφορετικών αντικειμένων στο περιβάλλον. Πολύ συχνά οι ονομασίες – κλειδιά βρίσκονται θαμμένες μέσα σε προτάσεις ή ακόμα και παραγράφους. Τέτοια χρήση των ονομασιών καθιστά δύσκολη για το παιδί τη σύλληψη του νοήματος ή τη συσχέτιση μεταξύ ονομασίας και αντικειμένου. Δώστε ονομασίες, αλλά όχι υπερβολικά πολλές ταυτόχρονα. Μπορείτε να επιλέξετε τέσσερις έως έξι ονομασίες από πρόσωπα ή αντικείμενα που συναντά συχνά το παιδί, όπως «μαμά», «μπαμπάς», «κρεβάτι», «κούκλα» και «αμάξι» και να βομβαρδίσετε το παιδί με τις ονομασίες αυτών των αντικειμένων – κλειδί, αυτών δηλαδή που είναι πιο σημαντικά ή αναγκαία για το παιδί. Παροτρύνετε το παιδί να ασχοληθεί με το αντικείμενο που ονοματίσατε μόλις. Για παράδειγμα, ενώ παίρνετε τη μπάλα πείτε την ονομασία «μπάλα» και δώστε την στο παιδί επαναλάβετε τη λέξη αρκετές φορές όσο το παιδί παίζει με τη μπάλα. Δημιουργήσετε αρκετές ευκαιρίες ώστε το παιδί να επαναλάβει τη λέξη περιμένετε 8 με 10 δευτερόλεπτα και εάν το παιδί πει τη λέξη, ανταμείψτε το  πλουσιοπάροχα και προσπαθήστε να πετύχετε ακόμα μια επανάληψη. Μπορείτε περιστασιακά να ονομάζετε κι άλλα αντικείμενα αλλά όχι τόσο εντατικά. Η χρήση πολλών ονομασιών μπορεί να προκαλέσει σύγχυση. Μπορεί να χρειαστεί να ονομάσετε ένα αντικείμενο ή ένα πρόσωπο πολλές φορές σε ένα διάστημα εβδομάδων πριν το παιδί αποπειραθεί να πει τη λέξη και τότε μπορεί να την προφέρει μισή ή διαστρεβλωμένη – αυτό είναι αποδεκτό αρχικά. Το γεγονός ότι ένα παιδί δεν ονομάζει ένα αντικείμενο δε σημαίνει ότι δεν κατέχει τη συσχέτιση μεταξύ της ονομασίας και του αντικειμένου ή ότι δεν αναγνωρίζει το αντικείμενο ή την ονομασία του όταν προφέρεται από κάποιον άλλο. Η αντίληψη του λόγου πάντα υπερβαίνει και προηγείται του εκφραστικού λόγου.

Από: Γιαννακόπουλο Δημήτρη, Λογοπαιδικός

ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ:

Π. Ράλλη 232, Νίκαια, Αθήνα, τηλ: 210 4900666

Λ.Κηφισίας 106, Αμπελόκηποι, Αθήνα, τηλ: 210 7755660